6. prosince 2015

Vánoce: DIY svícny na druhou

aneb Pyromani všech zemí, spojte se!

Krásnou adventní neděli přeju!
Nevím jak vy, ale v tomhle předvánočním čase prostě miluju pozorovat plamínky svíček. Mám je všude, až je mi občas vynadáno, že jednou určitě vyhoříme (ještě jsme k tomu ale nikdy neměli ani nakročeno!).
Nejraději mám klasické svíčky z IKEA, ty vanilkové. Zrovna teď mi tu jedna voní pod nos. Krom obyčejných svíček ve skle mám ale i slušnou zásobu svícnů. No a dneska bych vám právě chtěla ukázat, jak si takové svícny na čajové svíčky velice jednoduše vyrobit.
Čekají tu na vás dva, jeden hodně jednoduchý a druhý tak trochu pro hračičky.

Jako první přichází na řadu ten jednodušší exemplář. Jsou dva způsoby, jak na něj a je jen na vás, jestli zvolíte variantu pro lenochy, nebo tu, která zabere  trochu víc času.


Každopádně budete na oba potřebovat skleničku - od staré vyhořelé svíčky nebo koupený jednoduchý skleněný svícen. (Malá odbočka - pokud se trápíte s odstraňováním zbytků vosku ze svícnů, zkuste je na pár hodin dát do mrazáku. Vosk ztuhne a půjde hezky rozbít a vysypat.)
Varianta zrychlená funguje následovně - najděte starý svetr, který už nenosíte, ušmikněte mu kus rukávu dlouhý tak akorát, aby se vám vešel na sklenici - a je to.
Varianta pomalejší vyžaduje vlnu a jehlice. Libovolným vzorem upleťte pruh, který bude sedět vaší sklenici - nemusíte se s tím moc štvát, ve finále to bude vypadat skvěle. Konce můžete sešít "do trubky" po celé délce, nebo pomocí knoflíků jako já.


Druhý svícen je tak trochu stavebnice. Je pracnější, ale myslím, že se to nakonec vyplatí. Budeme si hrát na architekty s pomocí hmoty tvrdnoucí na vzduchu, ostrého nože a maličkých vykrajovátek na linecké.



Každá stavba potřebuje správný návrh. Ten si můžete udělat podle své chuti - moje chaloupka na papíře vypadala takhle.


Papírovou hmotu si vyválejte na asi 3 mm tlustou placku a pomocí šablonek a řezáku vykrájejte všechny díly. Aby z vašeho domku šlo vidět světlo svíčky vevnitř, potřebujeme okna, dveře a tak podobně. Na to se právě hodí ta vykrajovátka na cukroví (a nebojte, tahle hmota jde krásně umýt).



Jak vidíte, moje stěny nebyly zrovna ideální, měly okousané okraje a sem tam dost nerovný povrch. S tím si ale poradíme. Nějdřív je ale potřeba všechno nechat uschnout. Já jsem svoje díly dala na topení, kde uschly asi za hodinku. Hmota během sušení krásně zbělá a ztvrdne. Je ale potřeba jednotlivé díly stavebnice průběžně otáčet, mají totiž tendenci stáčet rohy nahoru.
Teď je potřeba všechno spojit k sobě - na to skvěle funguje obyčejný Herkules. Papírová hmota je i po vytvrdnutí hodně pórovitá, takže ho hezky natáhne do sebe a spoje potom pěkně drží.


Je dost pravděpodobné, že vám k sobě díly tak úplně nesedí. To jde vyřešit tak, že na spoje naplácnete tenoučkou vrstvu čerstvé hmoty a necháte uschnout.



Aby celá naše chaloupka vypadala jako profesionální stavební realizace, na závěr přijde na scénu jemný smirkový papír, kterým obrušte hrany, utěsněné spole, dočistěte otvory a zahlaďte nerovné stěny. Je to sice nuda a chvíli vám to potrvá, ale potom budete mít krásnou perníkovou chaloupku jako z pohádky.



Jste taky pyromani jako já? Jaká je vaše nejoblíbenější vánoční svíčka/svícen? U mě teď asi vede chaloupka :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za krásný komentář!