31. března 2015

Henna

aneb Začátek mé cesty k vlasovému šílenci

Tenhle článek potřebuje trochu úvodu.
Jsem posedlá svými vlasy. Rozmazluju je, podstrojuju jim samé dobroty a jsem ochotná zkusit kdejakou obskurnost, která by mi mohla pomoct k vlasům až na zem.

Už vás to odradilo?

zdroj
Všechno to začalo skoro před pěti lety, kdy jsem v létě objevila stránku, a hlavně fórum Dlouhé vlasy. Do té doby jsem používala na vlasy jakýkoliv šampon byl v koupelně a barvila jsem je na sytě červenou barvu podle mého tehdy oblíbeného zpěváka. Jenže pak jsem se začetla a zjistila jsem, že to asi není úplně ono, a že by za mými tehdejšími problémy s vlasy vlastně mohlo být to, že na ně kašlu (překvápko, co?). K přírodním věcem mám tak nějak odvždycky dost nakročeno, takže jsem téměř ze dne na den udělala otočku o 180° a od základu jsem změnil svůj přístup k péči o vlasy. No a jeden z prvních kroků (hned po vyhození šamponu) byla henna.
Moje vlastní vlasy jsou děs běs. Je jich asi pět a půl, jsou jemné, rovné jako hřebíky, mají trochu sklony se mastit u kořínků a vysušovat u konečků (když je dlouho nezastřihnu) a mají takovou myší šedohnědou barvu. Nic s čím bych chtěla dobrovolně chodit po světě (všichni moji sourozenci mají vlasy husté, kudrnaté a tmavě hnědé - no nezáviděli byste?).

O henně byla všude napsána už spousta písmenek. Zaslouží si to, protože, alespoň pro mě, je to pomalu zázrak. Nejdřív si dáme trochu teorie.

Co je vlastně ta zázračná henna?
Existuje jí víc druhů, nejznámější je Lawsonia inermis neboli henna bílá - kytka, která běžně roste v Africe a jižní Asii. Nejlepší na ní je ale to, že obsahuje spoustu červeného pigmentu v listech a stoncích, které když se usuší a rozemelou, dají se použít jako barvivo. Téměř na všechno. Pigment se váže na proteiny, proto krásně drží na vlasech, kůži, hedvábí, nehtech, vlně.

zdroj
Důležité je to slovo váže se. To znamená že se chemickými vazbami drží na povrchu vlasu. Tím tak vytváří bariéru mezi vlasem a okolním prostředím. Kromě toho že vlasy obarví, chrání je taky před UV zářením, další látky obsažené v henně jim dodávají spoustu dobrot, je antibakteriální a měla by zamezovat předčasnému maštění a také třepení vlasů.

Dost teorie, jak vypadá praxe?
Hennu koupíte jako balíček zeleného prášku, který smrdí trochu jako seno. Mně to nevadí, ale někdo to nemůže vystát. Aby barvila, je potřeba ji rozmíchat v nějaké tekutině. Nejčastěji se používá voda - to je nejjednodušší způsob. Ale s hennou se dá dělat taky spousta alchymie. Přidáte citron, olej, trochu jablečného octa, místo vody třeba čaj, setkala jsem se i s vínem,... Možností je spousta. Já nejčastěji zalívám černým čajem s trochou olivového oleje a jablečného octa. Ten ocet je tam proto, že v kyselém prostředí by měla henna barvit víc do oranžova než do červena. Olej sousta lidí přidává jako prevenci proti vysušeným konečkům.

zdroj
Rozmíchaná směs vypadá všelijak, jen ne jako něco, co byste si chtěli dobrovolně dát na hlavu. Moje maminka tomu říká husinec. Každopádně, na hlavu si to nějak naplácáte, zakryjete to třeba takovou tou super igelitovou čepičkou do sprchy, zabalíte do ručníku, aby tomu bylo teplo, a pak jen čekáte. Prý stačí hodina, já to nechávám tak 3-4. Pro jistotu. Navíc si říkám, že čím dýl, tím víc těch super zdravejch látek se mi na ty vlasy dostane. Tak. Vymývá se jako klasická barva pod proudem vody dokud neteče čistá.

zdroj
Jak vypadají vlasy po obarvení hennou? 
Jedním slovem - skvěle! Moje vlasy ji asi milují, protože jsou po ní lesklé, hladké, rezavé jako liška a voní jako seno. Také mi vydrží déle, než se začnou mastit (předtím jsem je musela mýt téměř každý den, teď jen cca 2-3x do týdne, podle toho, co mám v plánu). Tím, jak je henna obalí, jim přidá i na objemu, takže jsou tluštší a nejsou pořád tak upláclé u hlavy. Prostě super :)

Většina lidí, co se rozhodla zkusit hennu, sáhla po té, kterou prodává dm drogerie. Poučená zkušenostmi svojí maminky, které nezakryla ani jednu šedinu a ohlasy z internetu jsem sáhla do jiných vod. První henna, kterou jsem si koupila, byla od Henné Color. Od té doby jsem jich vystřídala už pár, a poslední dobou pro ni nejvíc chodím do arabských obchodů, kde mají pokaždé jinou, pokaždé levnější než v "normálních" obchodech a pokaždé funguje.

zdroj

zdroj
Takže tedy - henna do každé rodiny? Rozhodně :)
Dokonce i když netoužíte mít vlasy barvy ohně. Mnoho značek vyrábí hennové prášky v různých odstínech - od nebarvící až po černočernou. Dělají to tak, že červenou hennu smíchají s jejími jinými odrůdami, které barví třeba do černa, u nebarvících směsí, které slouží jen pro vyživení vlasů, pigment chybí úplně. Nutno říci, že hennou nejde vlasy zesvětlit - pouze změnit jejich barevný odstín.

Dali jste někdy henně šanci? Jaký byl výsledek?
A byly by jste pro další články o vlasech a o jejich rozmazlování přírodou?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za krásný komentář!